[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
تاریخچه ی ساز تار
ساز ملی ایران زمین “تار” نام دارد.قدمت این ساز به 2000 تا3000 سال می رسد اما زیبا ترین تصویری که می توان به آن استناد کرد مجلس بزم شاه عباس صفوی در کاخ چهلستون اصفهان است.
ساختمان تار: این ساز تشکیل شده از : کاسه،نقاره،دسته،سرپنجه
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”10975″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”10992″ img_size=”full”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
کاسه ی تار:از چوب درخت توت تراشیده می شود. چوب درخت توت به خاطره صدای مطلوبی که تولید می کند در اکثر ساز های خانواده ی تار مثل دوتار،سه تار،تنبور استفاده می شود.
دسته تار:دسته ی تار عموماً از چوب گردو تراشیده می شود و برش آن ترفنده خاصی دارد به طوری که پس از باریک شدن و تراز شدن،دسته تار حرکت نکند و یا پیچ نخورد.
سرپنجه:سرپنجه هم نیز از چوب گردو درست می شود که جمعاً شامل 5 قطعه چوب است.
استخوان شتر:قلم شتر را پس از تمیز کردن،توسط اره های فلکه خاتم بری برش می دهند(مانند یک تنه ی درخت)
سپس به الوار های باریک تبدیل می شود و به مدت 3 تا 5 هفته در آب آهک می دهند تا چربی آنها خارج شود و سفید شوند،سپس پرداخت شده و برای استفاده به کارگاه می آیند.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
شاخ قوچ کوهی: خرک تار ، سیم گیر ، شیطانک ، از شاخ
قوچ کوهی درست می شود. دلیل آن هم صدای مقبول تری
بوده که سازندگان و نوازنده گان قدیم به آن رسیده بودند.
شاخ قوچ را پس از برش عرضی به اندازه ی 6 سانتی متر
برش می زنند و از هرکدام از تیکه ها به تناسب ضخامت شاخ برای ساخت خرک،سیم گیر و شیطانک استفاده میشود.
پوست بره تودلی:گوسفند هایی که حامله هستند و ندانسته ذبح میکنند را دباغی می کنند باید دقت کرد که این پوست
بقدری نازک است که با یک بی احتیاتی کوچک پاره می شود.
پرده تار:برای پرده های روی دسته ی تار ، سه تار، دوتار
از روده ی بره ی دباغی شده ( زه تابی شده ) استفاده می شود به این صورت که روده گوسفند را پس از تمیز کردنند و چربی زدایی در کارگاه زه تابی به صورت نخ هایی باریک در می آوردند و آنها را به تناسب سفارشی که دارند
دو رشته ای یا سه رشته ای به هم می تابانند.
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”11040″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”11048″ img_size=”full”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
تمامی مواردی که ذکر شد چوب،استخوان،پرده،شاخ که در ساخت تار استفاده میشود هرچقدر کهنه تر باشند صدای ساز در زمانی که آماده می شود مطلوب تر است.
سازندگان حرفه ای این کار انبار کوچکی برای چوب و هرکدام از متریال هایی که استفاده می کنند دارند.
به این صورت که مثلا استخوانی که ده سال پیش برش خورده را امسال استفاده میکنند یا کاسه ی تاری را که هفت تا ده سال پیش به صورت کلفت کاری تراش خورده را امسال استفاده میکنند.برای شاخ حتی بعضی از قُدما معتقد بودنند که شاخ های کهنه ی بالای بیست تا سی سال، کار شود بسیار مطلوب تر و باکیفیت تر میشود.
محیط گریه و اندوه غصه و محنم
کسی که یک نفس آسودگی ندید منم
چو شمع آب شدم بسکه سوختم،فریاد
که دیگران ننشستند پای سوختنم
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row]
4 پاسخ به “تاریخچه ی ساز تار”
It’s very good history for musical instrument.
thank you for you.
Great article! We are linking to this great content on our website. Keep up the good writing.
Great article! I found your perspective on this topic both enlightening and thought-provoking. The way you break down complex ideas into understandable insights is truly commendable. It’s interesting to see how these developments could shape our future. I’m particularly intrigued by your point about potential challenges and would love to dive deeper into that.
Looking forward to hearing others’ thoughts and continuing this discussion. Thanks for sharing such valuable information!